מקורות השראה
מקור השראה הוא אוסף של רעיונות, מוטיבים וצורות בהם נעזר המעצב לצורך
תכנון מוצר כלשהו.
מקור ההשראה יכול להיות מתחומים שונים:
* רעיונות עיצוביים מתוך יצירות אמנות.
* שימוש בצורות ובחומרים מהתעשיה כמקור לרעיון עיצובי.
* מקור ההשראה הנפוץ ביותר הוא – הטבע.
* רעיונות עיצוביים מתוך יצירות אמנות.
* שימוש בצורות ובחומרים מהתעשיה כמקור לרעיון עיצובי.
* מקור ההשראה הנפוץ ביותר הוא – הטבע.
מקור ההשראה תורם לעיצוב:
* מעניק לעיצוב אופי מסויים. סגנון או תדמית ייחודית.
* עשוי לסייע למעצב לבטא רעיון או מסר מסויים.
* מעניק לעיצוב אופי מסויים. סגנון או תדמית ייחודית.
* עשוי לסייע למעצב לבטא רעיון או מסר מסויים.
הטבע כמקור השראה.
מעצבים רבים משתמשים בעקרונות מהטבע ומיישמים אותו ביצירתם.
השימוש בתופעות אלו בא לידי ביטוי בשני תחומים:
א. מתן צורה עפ"י צורה קיימת בטבע.
ב. שימוש בעקרונות מהטבע כהשראה לעיצוב (לאדריכלים, למהנדסים ולמעצבים)
מעצבים רבים משתמשים בעקרונות מהטבע ומיישמים אותו ביצירתם.
השימוש בתופעות אלו בא לידי ביטוי בשני תחומים:
א. מתן צורה עפ"י צורה קיימת בטבע.
ב. שימוש בעקרונות מהטבע כהשראה לעיצוב (לאדריכלים, למהנדסים ולמעצבים)
הטבע מהווה מקור השראה לפתרונות מבניים.
* מבנה שלדי: עמוד השדרה מבנה חוליות.
*מבנה קליפתי: שריון קשקשים, קליפת הבננה, עור האדם, שריון הצב.
*חלוקת עומסים: במבנה שלדי-עיבוי חלקו התחתון של גזע העץ.
*מערך מסתעף: ערוצי מים, עורקי העלה, מבנה עורקי של מערכת הדף בגוף בעלי החיים.
*הכוורת.
*צורה אווירודינמיות, אשר נוצרו עקב צורך של גופים.
* מבנה שלדי: עמוד השדרה מבנה חוליות.
*מבנה קליפתי: שריון קשקשים, קליפת הבננה, עור האדם, שריון הצב.
*חלוקת עומסים: במבנה שלדי-עיבוי חלקו התחתון של גזע העץ.
*מערך מסתעף: ערוצי מים, עורקי העלה, מבנה עורקי של מערכת הדף בגוף בעלי החיים.
*הכוורת.
*צורה אווירודינמיות, אשר נוצרו עקב צורך של גופים.
מבנים פונקציונאלים בעלי תפקיד:
·
הטבע
כמקור השראה לבעיות טכנולוגיות - מנורת חוליות. המסוגלת לחדור לצנרת ולחפש בין
הריסות בתים.
·
תנועה,
שינוי זווית בעזרת מפרקים.
·
דג קופסא
(צורה אווירודינמית)
אווירודינמיקה
תכונה של
גוף נייד המאפשרת לו להתגבר על התנגדות האוויר ביתר קלות הודות לצורתו ולהשקיע
פחות אנרגיה במהירות נתונה. הצורה הרצויה היא בעלת קו-מתאר המעוגל בקצהו האחד
ומתחדד בקצהו האחר. צורה הדומה לטיפת נוזל. צורה זו נמצאת בטבע בדמותם של בעלי
חיים מסויימים, כגון דגים וציפורים.
האוירודינמיקה
יושמה בעיצוב מטוסים וכלי רכב.
·
עורקים
בטבע: מערכת הדם. יובלים, נחלים ונהרות. מערכת המזון בצמחים.
·
עורקים
(הסתעפויות) מעשה ידי אדם: עורק תחבורה. מערכת הביוב. עורקי תקשורת.
·
רובוטים
שמחכים את הטבע
·
ניתן
למצוא דמיון בין שלד טבעי ושלד מעשה ידי אדם.שניהם תוכננו כך שתהיה בהם חלוקת
עומסים
השראה מהצבע בטבע.
תפקידיו של הצבע בטבע:
•
אזהרה
•
הסוואה
•
משיכה
•
הרתעה
והסחה
צבעי אזהרה
שילוב של צבעים בולטים, בדרך-כלל צהוב או
אדום, על רקע כהה או שחור. שילוב כזה אופייני לבעלי חיים עוקצניים וארסיים רבים.
טורף שהתנסה בלכידת בעל-חיים כזה,
לומד להכיר את צבעי האזהרה ונרתע מניסיונות
תקיפה נוספים.
צבעי הסוואה.
צבעי ההסוואה משתלבים בצבעי הסביבה,
ומעלימים מן העין את בעל-החיים, את הצמח
או את החפץ המוסווה.
השראת אריזות מן הטבע (עריסה-פיטוק,
תרמיל אפונה-תבנית ביצים)
השראה מחומרים בטבע (דבק
מגע-שרף עצים. אבן גיר-גירים צבעוניים)
הטבע מקור השראה צורני (כוורת, צמחי
ים)
הספירלה כמקור השראה (הספירלה
היא צורה טבעית המופיעה בטבע במערכות ביולוגיות, במבנים כימיים, ובמבנה של
גלקסיות.)
השראה ממנגנונים בטבע:
* וולקרו
(סקוצ') – הומצא בהשראת מבנה רגליה של קרציה על גבו של כלב, הכלב היה כלבו של
הממציא השוויצרי - ג'י מסטרל.
* פטיש, דומה בצורתו למקור הנקר.
* פטיש, דומה בצורתו למקור הנקר.
השראה ממבנים בטבע: גגות קש
לבתים הומצאו בהשראת קן ציפור .
*מבנה בהשראת כוורת.
*מבנה בהשראת כוורת.
*מחילה של חרדון הצב משמשת השראה ל מחילות –
מערת מסתור בעדולם, בונקרים מתחת לאדמה.
האומנות כמקור השראה.
רעיונות עיצוביים הלקוחים מתוך עבודותיהם של אומנים.
שימוש בצורות וצבעים ותירגומם למוצרי צריכה: כרזות, מבנים, תכשיטים,
רהיטים, טקסטיל.
(כורסא שעוצבה ע"י מנדיני בהשראת הציור האימפרסיוניסטי. עיצוב
בהשראת משחק הטטריס. עיצוב אדריכלי בהשראת מונדריאן.)
התעשיה כמקור השראה.
שימוש בצורות ובחומרים מן התעשיה
כמקור לרעיונות עיצוביים עם "אמירות" לצידם
"האסטטיקה של המכונה"- חוסר עיטור, פשטות, חפצים מדויקים.
שימוש בחומרים תעשייתיים, מודולריים, כגון לוחות אלומיניום, קפיצים,
צינורות.
שימוש בצבעי יסוד השאולים מעולם התעשייה (אדום, כחול, צהוב, אפור)
דגש על מחברים, הדגשת הפרטים והבלטתם.
הבלטת הקונסטרוקציה של המבנה כחלק משפה אסטטית חדשה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה