הנדסת אנוש. (ארגונומיה)
ארגון=עבודה. נומוס=חוקי טבע.
הנדסת אנוש הוא מדע העוסק בשיפור
היחסים שבין גוף האדם לחפץ המעוצב.
הנדסת אנוש מכילה קשת גדולה של מרכיבים:
התאמת הצורות והממדים למבנה הגוף ופעולותיו
בחירת צבעים לקליטה נכונה ע"י האדם ותחושה טובה
יצירת תאורה מתאימה בהתאם לצורכי האדם.
פיקוח על טמפרטורה חיצונית לשימוש מתאים לאדם.
המטרה: התאמה טובה בין המוצר לאדם תוך כדי התחשבות בצרכיו הפיזיים והנפשיים.
הנדסת אנוש מתבססת על 3 תחומים: אנטומיה, פיסיולוגיה ופסיכולוגיה.
אנטומיה: תורה המתארת את המבנה הפיזי של גוף האדם (מימדים, זוויות, מפרקים
וכו')
דרישות בתחום האנטומי: התאמה למבנה הייחודי של גוף האדם ולמידותיו השונות.
פיזיולוגיה: תורה המתארת את התפקוד הביולוגי של גוף האדם (היכולת הפיזית, צריכת
אנרגיה ויכולת עמידה בטמפרטורות).
דרישות בתחום הפיסיולוגי: טווח התנועה, זוויות התנועה, עוצמת התנועות
ותדירותן.
פסיכולוגיה: תורה המתארת את התנהגות האדם ביחס לטכנולוגיה שאותה הוא מפעיל.
(יכולת הבחנה בין צורות, מידת הדיוק באבחנה,
מהירות התגובה לגירויים, תחושות במהלך העבודה וביצוע הפעולות.)
דרישות בתחום הפסיכולוגי: הבנת הגורמים המשפיעים עלינו מבחינה נפשית,
במטרה ליצור סביבת עבודה רגועה ונעימה.
תפקידו של המעצב לתכנן את המוצר באופן שיקל על האדם להשתמש בו.
כל מכשיר וחפץ מתוכננים ומעוצבים-
להפעלה תקינה , לשימוש נוח ובטוח ולחזות נעימה לעין
כל מכשיר וחפץ מתוכננים ומעוצבים-
להפעלה תקינה , לשימוש נוח ובטוח ולחזות נעימה לעין
מטרות הנדסת אנוש:
1. יעילות: שיפור אופן הביצוע
ואיכות העבודה כדי שתגדל התפוקה ותקטן ההשקעה האנושית.
2. בריאות: מניעת השלכות בריאותיות בגלל דרישות עבודה לאורך זמן.
(עובד שאינו בריא הוא עובד לא יעיל)
3. בטיחות: מניעת נזקים מיידיים לבריאות העובד כתוצאה מתאונות עבודה
ושימוש לא נכון במכשירים.
4. נוחות: התאמה מרבית לנתונים הפיזיים, הפיסיולוגים והפסיכולוגים של
האדם.
ע"מ לעצב מוצר נח למשתמש עלינו לדעת פרטים אודות המשתמש וגופו.
לכן נשאל שאלות חקר אשר ייאפיינו את אופי הפעילות.
אנו נשאף ל: חומר נעים למגע. טקסטורה המאפשרת מגע נח ובטיחותי. משקל
מינימאלי של המוצר. התאמה לתנועות הגוף. התאמה לגודל המשתמש.
מושגים בסיסים בהנדסת אנוש:
· * צורה בעקבות תפקיד F.F.F From Follow Function: התאמת
צורת המוצר לתפקיד/
· * מוצר מכיל: חפצים
שהאדם יוצר ומכילים אותו (את האדם). מוצר מכיל נועד לתת לגוף האדם הגנה ונוחות.
· * מוצר שלוחות: חפצים
המשמשים המשך לאיבריו של האדם ומשמשים כשלוחות שלו.
מעצימים ומגבירים את כושר
הגוף, את יכולת החושים.
(מגבירים את כח האדם: מנוף, גרזן. מגבירים את
טווח היכולת: חץ וקשת, רובה. מייעלים את ביצוע המטלה: המצאת הגלגל)
· * מוצרים גם וגם: מוצרים המשלבים את שתי התכונות בגלל אופיים ותיפקודם. גם מכילים וגם שלוחות:
תורמים להרחבת תפקוד האדם ומכילים אותו.
(מכונית, עגלה לתינוק, סקטים, כסא גלגלים)
·
* * היזון חוזר: תגובה של הכלי לפעולת האדם, המועברת לאדם באמצעות חוש הראיה או חוש
השמיעה (נורית, תמונה על מסך המחשב, רעש, צליל, קליק וכו').ההיזון החוזר הוא "אישור
פעולה" לאדם כי אכן הפעולה בוצעה.
· * נקודת ממשק: נקודת המגע בין אברי האדם השונים (הרלוונטים) לחפץ מסויים בעת ביצוע
הפעולה התאמה בנקודות מגע אלו מהווה תנאי לשימוש נוח במכשיר ולהפעלה בטוחה ויעילה
שלו.
· * מעטפת הראיה: תחום הראיה של האדם ללא הזזת עיניו בעת ביצוע פעולה מסוימת. (בציר אופקי או בציר אנכי)
· * מעטפת הגעה: תחום הגעת האדם עם ידיו או רגליו בשעת ביצוע פעולה במינימום מאמץ
והתעייפות הגוף.
עקרונות סידור וארגון הכפתורים, ידיות
ואמצעים אחרים לביצוע פעולות שונות:
חשיבות השימוש: כפתור או
ידית שהכרחיים לשימוש ימוקמו באיזור הנוח ביותר להגעה.
תדירות שימוש: מרכיבים
שמשתמשים בהם בתדירות גבוהה ימוקמו קרוב יותר למשתמש
התאמה פונקציונלית: יש
למקם יחד אביזרים, כלים ומתגים בעלי מטרה משותפת.
סדר הפעולות: סידור
הכפתורים על פי סדר הפעלתם.
קליטת מידע ע"י האדם באמצעות החושים:
חוש הראיה:
אור במידה
הרצויה מאפשר ראיה טובה (כמות האור, אופיו וכיוונו).
כפתורי הפעלה בצבעים
בולטים
גודל אות בהתאם
ליכולת הראייה של המשתמש
חוש השמיעה:
מתי משתמשים בחוש השמיעה?
1. כשהמסר מחייב תגובה מיידית
2. כאשר לא ניתן להעביר איפורמציה ע"י
חוש הראיה
3. כאשר מעבירים מסר בלי קשר למיקומו של
המשתמש
השימוש הטוב ביותר של תצוגות קוליות הוא שילוב
שלהן עם התצוגות הויזואליות (חוש הראיה)
חוש המישוש:
התאמת חומר (נכון ונעים למגע),
התאמת מרקם מתאים לתפעול (פקקים, ידיות,
כפתורים)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה