עיצוב המוצר
מהו מוצר? המוצר - מלשון יצירה, הוא כלי או חפץ שנוצר על ידי בני האדם
על מנת - להיות להם לעזר ולשפר את איכות חייהם.
לאורך השנים המציאו בני האדם מוצרים רבים שעזרו ושפרו את איכות החיים.
(שרותים, מקרר, מכונית, פלאפון)
המוצר בא לענות על צורך אנושי. מוצר שהומצא ואין בו צורך – יעלם, כי
אף אחד לא ישתמש בו.
כיום, מוצרים שאין בהם צורך הופכים להיות פריטים המוצגים במוזיאונים.
(טלפון חוגה, אסימון, פתיליה, סוס ועגלה)
בתורה מסופר על המוצרים הראשונים שנוצרו בעולם (לאחר בריאת העולם).
אדם וחוה (לפני חטא עץ הדעת): "ויהיו שניהם ערומים ולא
יתבוששו" לא היה קיים צורך בלבוש!
"ותיפקחנה עיני שניהם וידעו כי עירומים הם ויתפרו עלי תאנה ויעשו
להם חגורות"
בעוד החיות משתמשות ביכולת המולדת שלהם לשרוד בני האדם מנצלים את שכלם
ע"מ ליצור מוצרים שיענו על צרכיהם.
שלבים בתהליך העיצוב.
11. זיהוי ואיתור צרכים.
מושגים.
·
צרכים
קיומיים: הצרכים הקיומיים של בני האדם הם צרכים שבלעדיהם לא נוכל להתקיים -
מזון, מים, לבוש ומבנה מגורים (הגנה מפני קור וחום ומפני חיות).
הצרכים הקיומיים של בני האדם אינם משתנים. הם תמיד יהיו קיימים.
·
צרכים
משתנים: צרכים המשתנים בהתאם לתקופה, להתפתחות הטכנולוגית וכד'. מוצר שבעבר נחשב
כמענה לצורך לעשירים בלבד, נחשב כיום כצורך בסיסי. (מטלפון קווי לטלפון נייד,
מארגז הקרח למקרר, מקרש הכביסה למכונת הכביסה)
·
יצור
מוצר גורר אחריו יצור מוצרים נלווים. לדוגמא:
ייצור הטלפונים הניידים ייצר את הצורך בייצור ותיכנון - דיבורית
לרכב, אוזניה, פאנלים...
·
צרכים
בסיסים: צרכים שאנו זקוקים להם על מנת לתפקד טוב יותר ביום יום.
נכון, לא נמות בלעדיהם, אבל איתם איכות חיינו תשתפר באופן משמעותי.
נכון, לא נמות בלעדיהם, אבל איתם איכות חיינו תשתפר באופן משמעותי.
לדוגמא: כלי אוכל. בעבר אכלו אנשים בעזרת הידיים וחיו עם זה טוב מאד.
לאחר שהומצא הסכו"ם (סכין כפית מזלג) זה כבר הפך לצורך בסיסי ביותר.
לאחר שהומצא הסכו"ם (סכין כפית מזלג) זה כבר הפך לצורך בסיסי ביותר.
·
צרכים
מוכתבים: עיצוב המוצר מושפע מאד מתכתיבים של אופנה, תכתיבים חברתיים. הדבר יתבטא
בצבע ובצורה של המוצר מעבר לצורך הבסיסי שלו. הצרכים המוכתבים יאפיינו קבוצות
מסוימות של אנשים. הצרכים המוכתבים לעיתים משתנים במהירות.
·
מענה
לצרכים שונים: מוצרים שונים מספקים מענה לצרכים שונים.(אנושיים, כלכליים,
סביבתיים-חברתיים, בטיחותיים...)
·
צרכים של
קהלי יעד שונים: אוכלוסיית היעד של המוצר היא אותה אוכלוסייה העשויה לרכוש את
המוצר ולהשתמש בו. (צעירים, נשים, ילדים ועוד...)
לכל אוכלוסיית יעד יש דרישות מסוימות מן המוצר. דרישות אלה מיוחדות
לקבוצה ונובעות מאופיה. הדרישות המיוחדות
משפיעות על בחירת החומרים מהם יעשה המוצר, על מבנהו ועל עיצובו.
22. איסוף מידע ועיבודו.
אינך יכול לפתור בעיות בלי לדעת את הרקע,
ללמוד את הנושא, לחקור ולהכיר פתרונות לבעיות דומות, לאבחן יתרונות וחסרונות ועוד.
לצורך איסוף המידע ניתן להיעזר ב:
- סקרים (לדוג': טלפוניים)
- ספרות מקצועית (לדוג': ייצור מוצר עבור
חולים – לימוד על המחלה, ייצור מוצר עבור גיל מסויים – לימוד על מוגבלויות הגיל)
- מאגרי מידע
- ייעוץ ממומחים
איזה מידע נחוץ למעצב לצורך עיצוב?
·
קהל
היעד: מי הוא קהל היעד? צעיר, מבוגר,
זקן, בעלי צרכים מיוחדים, המוני,לאניני טעם, חרדי, דתי, חילוני, וכו'
מהם הצרכים המיוחדים של קהל היעד אליו אנו פונים?
·
חומרים: בחירת
סוג החומר בהתאם לשימוש המוצר.
בחירת הטכנולוגיה המתאימה לעיבוד החומר: ייצור המוני, ייצור יחידני,
עבודת יד.
·
הנדסת אנוש: נוחות, גודל, זווית ישיבה, מעטפת הגעה,
מעטפת ראיה, יציבות, בטיחות...
·
השפה
החזותית: מראה, טעם הקהל, אופנה, קו, צורה, צבע, דגם, טכסטורה, קומפוזציה.
רק לאחר איסוף כל המידע ניתן לגשת לניתוח המידע וחשיבה על פיתרונות,
ורעיונות שונים לביצוע המוצר, בהתחשב בכל
הגורמים המעצב מכין מספר סקיצות, ולבסוף נבחר הרעיון המועדף ועוברים לייצור...
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה